Innføring i Design Sprint og Design Thinking
Hvordan løse forretningsproblemer og teste ideer på mindre enn en uke?
I dette kurset får du en praktisk innføring i Design Sprint, en fasilitert prosess for å identifisere, prototype og teste ideer på fire til fem dager. Du får også en innføring i Lean Startup og Design Thinking som er filosofien metoden bygger på.
Målgruppe
Ledere, prosjektledere, utviklingsteam og medarbeidere involvert i innovasjon og tjenestedesign. Tjenestedesign handler både om tankesett, prosess og metode. Kunsten er å kunne se produkter og tjenester med brukerens øyne.
Kursbeskrivelse
Tjenestedesign og innovasjon handler både om tankesett, prosess og metode. Kunsten er å kunne se produkter og tjenester med brukerens øyne. Den beste måten å gjøre det på er å involvere brukene og få rask feedback.
I en Design Sprint er dette satt i system, en som «test-og-lær»-metode utviklet hos Google, og beskrevet av Jake Knapp og hans kolleger i boka: «Sprint: How to solve big problems and test new ideas in just five days». Senere har AJ&Smart i samarbeid med forfatteren videreutviklet metoden til å bli en enda mer effektiv så den kan gjennomføres på kun fire dager. Fredagen kan dere feire!
Det handler altså om å samle et tverrfaglig team for på kort tid å utforske et problem, identifisere mulige løsninger, og til slutt teste ut beste løsning på ekte brukere for å sjekke om den faktisk har noe for seg.
Etter kurset har du fått en grunnleggende forståelse av:
- Lean Startup og Design Thinking som konsept og tankesett
- Design Sprint som metodikk for å gjøre Design Thinking i praksis
- Verktøy for idémyldring, mapping, prototyping og testing
- Gruppeprosesser og gruppedynamikk i et team
- Grunnleggende om fasilitering og fasiliteringsteknikker
Maks antall deltakere: 10
Krav til kursrom:
Stort rom, godt med veggplass og fleksible møbler, gruppebord, to flipover-stativ og gjerne whiteboard
Varighet: 2 dager