Innføring i Design Sprint og Design Thinking

Hvordan løse forretningsproblemer og teste ideer på mindre enn en uke? 

I dette kurset får du en praktisk innføring i Design Sprint, en fasilitert prosess for å identifisere, prototype og teste ideer på fire til fem dager. Du får også en innføring i Lean Startup og Design Thinking som er filosofien metoden bygger på.

Målgruppe

Ledere, prosjektledere, utviklingsteam og medarbeidere involvert i innovasjon og tjenestedesign. Tjenestedesign handler både om tankesett, prosess og metode. Kunsten er å kunne se produkter og tjenester med brukerens øyne.

Kursbeskrivelse

Tjenestedesign og innovasjon handler både om tankesett, prosess og metode. Kunsten er å kunne se produkter og tjenester med brukerens øyne. Den beste måten å gjøre det på er å involvere brukene og få rask feedback.

I en Design Sprint er dette satt i system, en som «test-og-lær»-metode utviklet hos Google, og beskrevet av Jake Knapp og hans kolleger i boka: «Sprint: How to solve big problems and test new ideas in just five days». Senere har AJ&Smart i samarbeid med forfatteren videreutviklet metoden til å bli en enda mer effektiv så den kan gjennomføres på kun fire dager. Fredagen kan dere feire!

Det handler altså om å samle et tverrfaglig team for på kort tid å utforske et problem, identifisere mulige løsninger, og til slutt teste ut beste løsning på ekte brukere for å sjekke om den faktisk har noe for seg.

Etter kurset har du fått en grunnleggende forståelse av:

  •          Lean Startup og Design Thinking som konsept og tankesett
  •          Design Sprint som metodikk for å gjøre Design Thinking i praksis
  •          Verktøy for idémyldring, mapping, prototyping og testing
  •          Gruppeprosesser og gruppedynamikk i et team
  •          Grunnleggende om fasilitering og fasiliteringsteknikker

Maks antall deltakere: 10

Krav til kursrom:
Stort rom, godt med veggplass og fleksible møbler, gruppebord, to flipover-stativ og gjerne whiteboard

Varighet: 2 dager