Bli en coachende leder!

Enhver leder bør ha coaching i verktøykassen.  Med grunnleggende coaching-ferdigheter kan ledere bidra til både trivsel, engasjement og menneskelig vekst. Det handler om å hjelpe andre å se sitt potensial. Det handler om å skape en lærende organisasjon der det er trygt å feile. Det handler om empati, kommunikasjon og samarbeid. Det handler om å bidra til en arbeidsplass der hver medarbeider får mulighet til å bli den beste utgaven av seg selv.

Hva vil det si å ha en coachende lederstil?  En coachende leder bruker coachingferdigheter for å hjelpe sine medarbeidere på bygge personlig styrke. Coachende ledere tar utgangspunkt i fire grunnleggende spørsmål: Hvor er du nå? Hva er dine mål? Hva hindrer deg i å nå dem? Og hvilken støtte trenger du for å nå dem?Dette høres kanskje enkelt ut, men det er det ikke. Coaching er en ferdighet som må trenes opp. Det handler om å kunne stille gode utforskende spørsmål og være en god lytter. En coachende leder må kunne utfordre når det trengs, og vise empati og støtte når det trengs. Det er viktig med grunnleggende kunnskap om tankemønstre og forskjellighet. Og ikke minst det å kunne gi og motta tilbakemeldinger.

For å kan bli god til å lede andre må du også bli god på å lede deg selv.  I kurset vil vi derfor legge opp til praktiske øvelser der du kan lære gjennom å erfare. Det pleier å bli mange aha-opplevelser i dette kurset, og mye læring som kan tas i bruk så fort du er tilbake på arbeidsplassen.

I dette kurset vil du lære:

  • Essensen i en coachende lederstil
  • Verktøy for å klargjøre mål og verdier
  • Kraften i  gode spørsmål
  • Modeller for å forstå tankemønstre og forskjellighet
  • Hvordan bli en god lytter
  • Hvor god er du på å gi, og å ta i mot feedback?
  • Autonomi og indre motivasjon

Kurset egner seg godt som bedriftsinternt kurs.
Vi kan også anbefale oppfølgingskurs med fokus på ledelse for den digitale tidsalder.