Beskrivelse av kurset QL NLP +

Coaching handler om hele mennesket. En dyktig coach må forstå hvordan menneskets nervesystem fungerer, spesielt i forhold til kroppens automatiske stress-respons (fight/flight/freeze).  Vi lever i et sinn-kropp-følelse-system. Like viktig er det å forstå hvordan mennesker ubevisst skaper sin egen virkelighet ved hjelp av språk, mentale bilder og tankemønstre. Uten denne innsikten er det vanskelig å skape varig endring.

QL NLP+ skiller seg fra andre NLP- og coach-utdanninger ved at det er svært fokusert. Det gir deg den kunnskapen og de ferdighetene som er essensielle for å kunne bruke The Quantum Leap Coach System. Kurset gir innblikk i fagområdene NLP (Neuro Lingvistisk Programmering), Neurosemantikk og Neuro-vitenskap. Du vil få kunnskap om grunnleggende elementer fra psykologi og neurologi som forklarer hvordan den menneskelige hjerne fungerer og skaper sin oppfatning av virkeligheten. Du vil lære hvordan mennesker ubevisst tolker erfaringer og skaper sine egne opplevelser. Du vil også lære hvordan mennesker kan skape bedre opplevelser ved bli mer bevisst automatiske tolkinger og ubevisste mønstre. Her vil du ikke bare lære om teknikkene, men få vite hvordan du kan integrere det i dit eget liv.

Dette vil du lære i QL NLP:

1) SCORE-modellen

Kjernen i coaching er å kunne hjelpe et menneske fra problem til løsning, og SCORE-modellen gir et rammeverk for å forstå de viktigste elementene i en endringsprosess.

En ting som ofte mangler i tradisjonelle coach-utdanninger, er et overordnet system for å kunne sette det du lærer i system. I QL NLP vil vi benytte SCORE-modellen som en overordnet modell for endring. På denne måten blir det enklere å se hvordan modulene henger sammen i en større helhet, slik at det du lærer gir mening. Underveis i kurset vil vi knytte det du lærer opp til ett av områdene i SCORE-modellen, slik at du alltid vet hvordan det du lærer kan støtte opp under en endringsprosess. Dette vil gjøre det enklere for deg å ta i bruk kunnskapen på en effektiv måte. Viktigste steg/elementer i en vellykket endringsprosess

2) NLPs kommunikasjonsmodell

Som coach må du være god til å lytte, men hva skal du lytte etter? Din klient kommer til å dele mange ulike historier og eksempler for å beskrive hva de føler og opplever. Men for å virkelig forstå problemet trenger du ikke mange ulike historier. Som coach er du mer opptatt av struktur enn innhold. Det du trenger er et kraftfullt eksempel. Og for å forstå hvordan problemet skapes trenger du å få det så spesifikt som mulig.

NLPs kommunikasjonsmodell er en modell for å avdekke den mer dyptgående strukturelle strukturen i opplevelsen, samt å hjelpe deg med å skille dette fra all overflateinformasjonen som blir fortalt. Når vi mennesker gjenforteller opplevelser er det alltid en forenkling av virkeligheten. Når din klient deler sin historie med deg vil det forekomme en rekke utelatelser, generaliseringer og fortolkninger. Når du lærer å gjenkjenne disse, blir du i stand til å identifisere områder din klient ikke deler med deg. Dette vil hjelpe deg å identifisere uhensiktsmessige overbevisninger og tankemønstre.

En av de viktigste coaching-ferdighetene er å kunne holde seg selv objektiv og nøytral, slik at du ikke lager dine egne tolkinger og antakelser om det din klient deler. Hvis en coach gjør egne antakelser, uten å sjekke det ut med klienten selv, kan det føre til store misforståelser.

NLPs kommunikasjonsmodell er nyttig, ikke bare for å kunne skape god kommunikasjon mellom deg og dine klienter. Den vil også være nyttig for å kunne bedre alle andre relasjoner i livet, både på jobb og privat.

3) Selvledelse og tilstandskontroll

På norsk bruker vi ofte ordet sinnstilstand. I NLP viser ordet tilstand til et helhetlig øyeblikksbilde definert både av følelser, kropp og sinn. Det å kunne flytte seg fra problem til løsning handler i stor grad om å kunne flytte seg fra en lite hensiktsmessig tilstand til en mer ressursfylt tilstand. Tilstandskontroll er derfor en viktig nøkkel for å kunne støtte en endringsprosess basert på SCORE-modellen. For å kunne bli en god coach må du først kunne styre din egen tilstand. Deretter kan du lære dine klienter om tilstandskontroll. Dette handler om selvledelse, og tar dine coaching-ferdigheter opp til et helt nytt nivå. Det handler ikke lenger om å få til et resultat. Det handler om å sette din klient i stand til selv å kunne nå sine mål, noe som vil ha varig verdi for din klient lenge etter at dere jobbet sammen.

4) Nevrosemantikk og meta-tilstander

En dypere forståelse av tilstandskontroll vil du få når du lærer om meta-tilstander, en modell utviklet av Dr. L Michael. Her vil du lære forskjellen mellom en primærtilstand (direkte reaksjon på en ekstern hendelse) og en meta-tilstand (hvilke lag av meninger du tillegger denne hendelsen). I QL NLP vil du lære å gå inn og ut av ulike tilstander. Du vil også lære å utforske ulike meta-tilstander.  Dette gir grunnlag for å kunne avinstallere begrensende overbevisninger og installere overbevisninger og vaner som er mer hensiktsfulle. Du vil forstå hvor enorm betydning meta-tilstander har når det gjelder å kunne skape varig endring og bli den beste versjonen av seg selv.

5) Et innblikk i nevrovitenskapen

For å forstå hvorfor det er så viktig med tilstandskontroll, er det nyttig å vite litt om hvordan det autonome nervesystemet i kroppen fungerer. Spesielt er det viktig å kjenne igjen hvordan kroppen setter seg i beredskap (fight/flight/freeze-respons), og hvordan dette kan roes ned. Når vi dykker mer ned i nevrovitenskapen vil vi også se hvordan pust og hjerterytme spiller inn, og hvordan alt dette er knyttet til stressmestring og helse.

I tradisjonell coaching, eller det vi kaller prestasjonscoaching, ser vi ofte at fokuset alt for raskt rettes mot løsninger klientene ikke klarer å gjennomføre så lenge frykt-responsen stadig trigges. Dette må du kunne gjenkjenne. Du må kunne hjelpe din klient ut av slike tilstander før dere kan jobbe videre mot ønsket mål. Her blir det å kunne jobbe med Meta-tilstander og fysiologi viktig for å sørge for at tanker, følelser og adferd er på linje med ønsket mål.

6) Sosialt panorama

Nå vet du allerede at din klient både utelater og forvrenger informasjon når de bruker språket for å forklare deg hva de opplever og erfarer. Når du ser en person gjenforteller en opplevelse, kan du legge merke til hvordan dette ofte illustreres med lyder eller med gester som henviser til er mentalt område rundt seg. En person som forteller om sin autoritære sjef, peker kanskje stadig til høyre. Og når du spør hva denne gesten betyr, kan klienten forklare at det er der han i sitt indre ser for seg at sjefen står. Og når du spør litt mer om dette indre bildet får du vite at denne sjefen fortoner seg kjempestor og snakker med et volum-nivå på 10. Som regel er vi ikke klar over at vi har slike indre mentale bilder, men likevel har de en enorm betydning for hvordan følelsene våre reagerer på noe. I sin bok «The Social Panorama» viser Lucas Derks hvordan du kan avdekke slike bilder og lyder i menneskers mentale rom. Ikke minst hvordan du som coach kan hjelpe til med å endre disse bildene for at din klient skal føle seg bedre.

7) Tidslinjer

Til slutt lærer du om tidslinjer, som sier noe om hvordan din klient representere sine opplevelser i forhold til tid. I sin mentale rom, hvordan ser klienten for seg sin tidslinje? Hvor ligger fortiden, nåtiden og fremtiden i det mentale rommet de har rundt seg? Har de fortiden foran seg eller bak seg? Og hvor bruker de mesteparten av sin mentale tid? Dette er nok et viktig område som ubevisst kan påvirke menneskers sinnstilstand. I kurset vil du lære hvordan tidslinjer kan være et effektivt verktøy for å hjelpe din klient å nå sine mål.


QL NLP + er en grunnutdanning som gir deg mulighet til å gå videre til neste nivå. Da får du lære mer om nevro-semantikk, meta-coaching og det unike Quantum Leap Coach System, og får videre mulighet til  sertifisering som  Quantum Leap Business Coach.